Ako SPAMUJÚ veľké (slovenské) firmy, politické strany, weby a eshopy?

By | 13. decembra 2012

Už dlhšiu dobu pozorujem spamovanie rozlične veľkých, slovenských subjektov. Väčšinou ide o eshopy, alebo stránky ponúkajúce špecifické služby. Za nimi stoja (prekvapujúco?) veľké firmy. Čo ma však naštvalo do nepríčetnosti bol spam novej politickej strany Nová väčšina, ktorú vedie Daniel Lipšic.

Tento článok bude odrazovým mostíkom k zverejňovaniu informácií o každom známom subjekte, ktorý sa podiela na porušovaní zákona o reklame a zákona o elektronických komunikáciách.

Na Slovensku zasielanie nevyžiadaných emailov upravujú dva zákony, zákon o reklame a zákon o elektronických komunikáciách. Zákon o reklame zakazuje zasielanie reklamy emailom bez predchadzajúceho súhlasu, reklamu ale striktne definuje ako prezentáciu produktov pri podnikateľskej činnosti. Zákon o elektronických komunikáciách zakazuje nevyžiadané zasielanie emailov bez predchádzajúceho súhlasu na priamy marketing, ktorým je zrejme aj propagácia politických strán. Podľa znenia tohto zákona by tak aj politický spam porušoval zákon. Smernica 2002/58/ES, ktorú majú príslušné ustanovenia slovenského zákona transponovať, hovorí o zakázanom spame opäť ale v súvislosti s komerčnými ponukami.

citované zo servera dsl.sk

Spameri ľahko rozošlú nevyžiadanú poštu do takmer 300 000 slovenských emailových schránok

Už netreba žiadne legálne zhromažďovanie emailových schránok, už netreba žiadne zápisy do odberu noviniek a newsletterov. Stačí jednoduchý trik, ktorí zneužívajú všetci, ktorých sa tento článok týka. Česť výnimkám, ktoré získavajú zoznamy emailov odkúpením a preberaním od tretích strán.

Stačí sa pozrieť na web https://sk-nic.sk/, konkrétne prebrať zoznam registrovaných .sk domén na https://sk-nic.sk/documents/domeny_1.txt.gz (komprimovaná verzia). Následne rozoslať emaily na info@[domena].sk (za [domena] vždy dosadiť jednu doménu zo zoznamu). Namiesto info@ môžete dosadiť aj kontakt@ alebo niečo podobné, čo sa pravidelne používa. Týmto spôsobom naozaj „trafíte“ veľmi veľa aktívnych emailových schránok.

Osobne mám 4 info@ schránky na .sk doménach, ktoré spolu nijak nesúvisia a nikdy ich nepoužívam na prihlasovanie sa do newsletterov, či odberov správ. Preto viem veľmi presne určiť, kto naozaj spamuje.

Vedomé, alebo nevedomé spamovanie?

Je pre mňa neuveriteľné a nepochopiteľné, že sa týchto techník dopúšťajú veľké firmy, známe weby, známi ľudia, či dokonca (spomenutá) politická strana. Vo väčšine prípadov za týmto spamovaním stojí mediálna agentúra, ktorá sa týmto snaží osloviť masu ľudí a získať potrebnú pozornosť pre svojho klienta. Aj keď je jednoduché, lacné a rýchle riešenie ospamovať verejne dostupný list všetkých slovenských domén resp. ich info@ schránok, tak je to rovnako nemorálne a neetické riešenie, ktoré navyše porušuje zákon o reklame a zákon o elektronických komunikáciách.

Takéto spamovanie považujem za populárne z niekoľkých dôvodov:

  1. príjemcovia spamu sa väčšinou nezamýšľajú nad možnou nemorálnosťou či neetickosťou
  2. príjemcovia spamu sa väčšinou nezamýšľajú nad prízemnosťou takejto kampane a nad zosmiešnením značky razítkom spamu
  3. príjemcovia spamu sa väčšinou nezamýšľajú nad možným porušovaním zákona
  4. príjemcovia spamu sa väčšinou nezamýšľajú a buď mail prečítajú, alebo ignorujú a zmažú
  5. vo väčšine prípadov je zneužívaná nevedomosť, neinformovanosť príjemcov – často nechápu, že sa jedná o nevyžiadanú poštu, ktorou by mali opovrhnúť
  6. bohužiaľ, úspešnosť takejto spamovaej „kampane“ sa dá merať v jednotkách, často dokonca až desiatkach percent

Je dôležité, aby boli ľudia informovaní a vedeli, že by podporovať podobné jednanie proste nemali.

Spamovým emailom sa nevyhneme

Je jasné, že nevyžiadaným emailom sa proste nevyhneme. Internet je plný robotov, ktorý neustále prechádzajú weby a odchytávajú všetky nájdené emailové schránky. Na tieto schránky sú následne zasielané emaily propagujúce čokoľvek, čo je pre spamera prínosné. Toto jednanie je samozrejme trestné, existuje x prípadov, keď si dolapení spameri odsedeli svoje vo väzení, či dostali mastnú pokutu (toto platí pri medzinárodnej úrovni spamovania).

Naozaj sa do tejto skupiny chcú radiť aj veľké slovenské firmy, či politické strany?

A teraz niečo o konaní strany Nová väčšina…

Kauzu sleduje internetový server dsl.sk (články sú zoradené podľa veku od najstaršieho po najnovší):

„Čisto politické aktivity nie sú súčasťou tzv. hospodárskej súťaže. Ide o ustálený právny názor, ktorý napríklad chráni politické strany pred zodpovednosťou v rámci ustanovení o nekalej súťaži. Z tohto dôvodu sa na politický spam neaplikujú ani „anti-spamované“ ustanovenia zákona o reklame a zákona o elektronických komunikáciách. Zjednodušene povedané, politická agitácia sa považuje za nekomerčnú komunikáciu narozdiel od propagácie tovarov a služieb,“ uviedol pre DSL.sk Martin Husovec z EISi.

Vo všeobecnosti tak agitačný spam politických strán zákony neporušuje a je len na úrovni etiky jednotlivých strán, či sa k takémuto konaniu uchýlia. Na Slovensku doteraz realizovali mohutné spamové kampane strany SaS a Nová väčšina, ktoré sa snažia osloviť aj mladšiu cieľovú skupinu voličov s penetráciou využívania Internetu na úrovni blížiacej sa sto percent.

citované zo servera dsl.sk

Ja ako človek denne využívajúci internet na prácu, komunikáciu, spravodajstvo a zábavu som sklamaný neetickým jednaním politickej strany Nová väčšina natoľko, že jej krúžkovanie v budúcich voľbách určite nepripadá do úvahy. Už len z princípu. Rovnako sú na tom u mňa aj ostatné služby, ktoré sa nezákonným a neetickým jednaním, pred zrakmi často skúsených používateľov, poškodzujú svoje meno nechutným vtieraním sa. Takto by to mal brať každý rozumný človek.

Usvedčených spamerov nájdete v kategórii https://blog.rej.sk/category/spam-a-usvedceni-spameri/

Propagácii tohoto článku môžete pomôcť hlasovaním na http://vybrali.sme.sk/c/Ako-SPAMUJU-velke-slovenske-firmy-politicke-strany-weby-eshopy/hlasy/

3 thoughts on “Ako SPAMUJÚ veľké (slovenské) firmy, politické strany, weby a eshopy?

  1. Pingback: Tieto Vianoce spamuje aj Ševt

  2. Pingback: Tuning-centrum.cz – usvedčený spamer

Pridajte komentár