Test eshopovej „skladačky“ – Atomer.sk

By | 31. októbra 2013

V článku Ako si vyberať online službu na správu eshopu som avizoval zahájenie nepravidelného seriálu zameraného na prehľad dostupných slovenských služieb na správu eshopov. Dnes začneme testom služby Atomer.sk.

Atomer.sk je klasický systém na „prenájom“ eshopu, keďže mesačne platíte za jeho prevádzku. Platíte toľko, koľko si to vyžadujú platené moduly, ktoré ste si aktivovali. Čím náročnejší ste, tým viac zaplatíte, ale tým bude váš eshop bohatší na poskytované služby (a teda by mal aj viac zarobiť).

Na začiatku určite odporúčam vyskúsať si službu zdarma, preklikať si administráciu, pozrieť si ceny, dizajny a všetko podstatné. Nebudete predsa kupovať mačku vo vreci. Stačí si vyplniť názov stránky, emailovú adresu a heslo a za pár sekúnd máte prvotnú verziu eshopu pripravenú. Testovacia verzia bude funkčná 30 dní, počas ktorých nebude problém naučiť sa systém ovládať.

Ukážka eshopu vytvorenéhou službou Atomer

Ukážka eshopu vytvorenéhou službou Atomer

Administrácia

Administrácia je rozdelená na 5 častí – stránky, súbory, moduly, eshop a nastavenia.

  • stránky – myslí sa tým informačné stránky, nie produkty, tzn. informácie o nakupovaní, kontakt a iné
  • súbory – zoznam uploadnutých súborov, môžu to byť obrázky, ale aj dokumenty a archívy, proste všetko, čo potrebujete priložiť na stiahnutie, alebo prezretie
  • moduly – tu si spravujete aktivované moduly, nastavujete ich, spúšťate ich funkcie, proste používate ich administračnú funkčnosť
  • e-shop – v tejto sekcii pracujete s klasickými eshopovými vecami, ako sú objednávky, správa kategórií, výrobcov, meny,sú tu aj exporty a importy dát, údaje o zákazníkoch atď.
  • nastavenia – tu si mozete dobit kredit, za ktorý si (taktiez v tejto sekcii) aktivujete jednotlivé moduly (nazvané atómy), nájdete tu aj podrobné nastavenie vzhľadu, fakturačný systém a iné.
Ukážka administrácie

Ukážka administrácie

Stránky a súbory

Tvorba obsahových stránok cez službu Atomer je pohodlná a spĺňa štandardné požiadavky. Je tu klasický wysiwyg editor, cez ktorý hravo zalomíte text a vložíte do neho obrázky. V tabe SEO si viete nastaviť title tag, description a keywords (keywords je prakticky zbytočné), poteší možnosť vytvorenia vlastnej URL. Stránky si môžete usporiadať ako potrebujete, taktiež hierarchická štruktúra je ľahko „naklikateľná“. Ako som už spomínal, v sekcii súbory spravujete nahraté súbory rozličných formátov.

Moduly

moduly-mailing-list-atomer

Rozhodne zaujímavejšie veci nájdete v sekcii moduly. Spravovať tu môžete funkcie modulov: mailing list, ankety, formuláre, novinky, reklamné bannery + meniaci sa úvodný baner, články, galériu obrázkov, štatistiku vyhľadávania, referencie, jazyky, správu SMSiek a administrátorské kontá. Väčšinu z nich odporúčam využívať, nie sú nijak extra drahé (väčšinou jednotky € na rok). Tie najdôležitejšie si predstavíme.

Mailing List

Ak sa rozhodnete zbierať emaily zákazníkov a pravidelne im rozosielať napr. výhodné ponuky, je tu Mailing List.  O svojich zákazníkov by ste sa mali pekne starať, takže toto bude pre vás povinnosť :-). Dá sa tu nastaviť grupa príjemcov, ktorej bude newsletter zaslaný, prípadne zaslať podľa časového obmedzenia ich registrácie. Samotný obsah mailu vytvoríte vo wysiwyg editore. Jednoduché a účinné.

Štatistika vyhľadávania

Pod štatistikou vyhľadávania nájdete zoznam výrazov, ktoré návštevníci na vašom eshope hľadali. Na prvý pohľad to nemusí byť nič svetoborné, na druhej strane získate lepší prehľad o ich chovaní a o ich potrebách. Dáta, ktoré tu nájdete, je vhodné správne aplikovať na obsahovú štruktúru.

Jazyk

Veľa eshopov je viacjazyčných a preto tu nemôže chýbať nástroj na preklad. Môžete si pridať ľubovoľné jazyky a preložiť potrebné veci, prípadne si môžete prepísať už existujúce slovenské výrazy na svoje vlastné. Pôsobí to ako nenápadná funkcia, ale môže poslúžiť veľmi dobre. Veľakrát sa mi stalo, že som potreboval zmeniť niektoré texty v eshope a rýchle riešenie proste neexistovalo.

E-shop

eshop-atomer

Sekcia E-shop je asi najdôležitejšou a strávite v nej väčšinu svojho „administračného“ času. Našťastie je veľmi prehľadne rozdelená a k jej štruktúre nemám žiadne výhrady (našiel som tu všetko na prvýkrát). Aj do tejto sekcie si aktivujete moduly a tým si rozširujete jej funkčnosť. Niektore zaujímavé podsekcie si predstavíme.

Tovar a kategórie

Úlohou tejto záložky v administrácii je správa tovaru (produktov eshopu) a kategórií, do ktorej sú produkty zaradené. Pridávanie jednotlivých produktov je štandardné a dovolím si tvrdiť že aj celkom rýchle (ak by som to porovnával s WordPresáckym WooCommerce, ktorý som nedávno testoval). Jediná vec, ktorá môže nahnevať je, že ak už máte vyplnené všetko potrebné a následne chcete zmeniť kategóriu produktu, tak sa vám všetko premaže (zmena kategórií mohla byť riešená ajaxovo). Verím že tento drobný nedostatok autori do budúcnosti poriešia.

Čo ma zaujalo je správa kategórií. Tu si môžete nastaviť také vychytávky, ako rozličná DPHčka na určité kategórie, okrem nadpisu aj podnadpis, textový popis, obrázok a ďalšie drobnosti, ktoré potešia. Ak už máte kategórií veľa, viete sa v nich orientovať pomocou malého search políčka v ľavom menu.

Výrobcovia sú síce samostatná sekcia, ale keďže ju pokladám za akúsi alternatívnu kategóriu, tak ju priraďujem ešte k tejto sekcii. Tu si môžete spravovať „výrobcov“, je to myslené tak, že ak predávate napr. oblečenie rozličných značiek, tak tu si nahádžete jednotlivé značky aj s popisom a pri pridávaní produktov k nim tieto značky priraďujete.

Charakteristiky tovarov je ďalšou pomôckou pri tvorbe kvalitnej obsahovej štruktúri vásho eshopu. Môžete ale aj nemusíte ju využívať. Pri väčšom množstve rozmanitého tovaru to však vyslovene odporúčam.

Objednávky

Priznám sa, že som nikdy nepracoval s nejakým väčším eshopom a doteraz som bol v domnení, že online eshopové „klikačky“ ponúkajú len základné, až stredne pokročilé možnosti. To, čo sa dá na Atomer.sk robiť s objednávkami je ale pozoruhodné. Objednávky si mimo iného dokážete úplne luxusne exportovať do veľkého množstva účtovníckych softvérov, ako sú Premier, Kros, ePodací hárok, Money S4 a S3 a Pohoda. Sú to vlastne najpoužívanejšie programy na správu faktúr na Slovensku (sám používam Money S3) a preto je to pre slovenského zákazníka veľká výhoda. Dostupný je aj vlastný fakturačný systém, takže ak žiadny zo spomínaných nevlastníte, nevadí.

Ostatné funkcie v tejto sekcii zodpovedajú štandardu a nie je dôvod ich samostatne rozpisovať.

Zákazníci

V tejto sekcii máte prehľad o registrovaných zákazníkov vášho eshopu. Čo je dôležité je fakt, že si ich môžete zaraďovať do skupín, ktorým jednak môžete nastaviť určitú zľavu a jednak (aj) na základe skupín rozosielať newsletter (spomínal som to vyššie). Je to tu zapracované jednoducho a prehľadne a keďže prehľad o zákazníkoch by mal mať každý dobrý správca eshopu, dajte si na tom záležať aj vy.

Vernostný program a zľavové kupóny

Schválne som tieto 2 sekcie spojil do jedného nadpisu, keďže spolu súvisia. Vernostný program je jednoducho to, že viete nastaviť odmeňovanie vašich zákazníkov za ich nákupy bodmi. Za tieto body im potom môžete rozosielať nejaké darčeky alebo ich zaraďovať do skupín so zľavami. Zákazníka to určite poteší a odmení sa vám svojou dlhodobou vernosťou (preto „vernostný“ program). Zľavové kupóny vám zase môžu priniesť nových zákazníkov, túžiacich po zľave. Kupónov môžete mať koľko chcete, môžete im nastavovať parametre ako je počet použití (jedenkrát viackrát), možnosti použitia (jedným alebo viacerými zákazníkmi), veľkosti zľavy a mnoho ďalších. Tieto funkcie naozaj potešia a oživia eshop.

XML export tovarov pre porovnávače

E-shopy si vždy museli naháňať návštevnosť ako sa len dalo a jedným zo spôsobov je aj zasielanie svojich dát porovnávačom cien (Heureka, Pricemania, Najnakup a pod.). Tu si môžete nastaviť jednotlive exporty pre jednotlivé porovnávače a samozrejme tu máte vygenerované aj linky, ktoré zadávate pri registrácii do jednotlivých porovnávačov. Jednoduchšie to už byť nemôže. Keďže porovnávače vám dokážu posielať naozaj slušné množstvo návštevníkov, odporúčam vyskúšať a využívať (je to trošku rozsiahlejšia téma, ktorá by chcela samostatný článok).

Online platby

Okrem dobierky a bankového prevodu nie je problém aktivovať si platby online. Na výber je tu asi všetko, čo na našom trhu nájdete, od platobných systémov jednotlivých bánk, až po PayPal a TrustPay. Všetky sú spoplatnené a je potrebné si ich vopred aktivovať. Ich nastavenie je potom vecou chvíľky, samozrejme potrebujete príslušné údaje, či už od bánk, alebo nezávislných platobných systémov.

Nastavenia

nastavenia-vzhladu-atomer

Okrem správy kreditov, modulov (atómov) a faktúr, je tu hlavne nastavenie vzhľadu, o ktorom si niečo povieme.

Nastavenia a vzhľad

Atomer.sk ponúka iba 2 šablóny (Actinium a Oxygenium), tie sú však značne obmieňané rozmanitou farebnou škálou, takže to vo výsledku vypadá, akoby bolo dostupných 20 tém. Podstatnejšie je, že si tieto šablóny dokážete značne modifikovať vlastnými úpravami. Viete si meniť všetko od loga, vodotlače, obrázkov v pozadí, hlavičke, pätičke až po obrázky pre označenie tovarov. Samozrejme zmeniť viete aj farby. Všetky tieto veci nájdete zaradené pod horizontálne zoradené podmenu „Dizajn webu / eshopu“.

Ďalšou sekciou nastavenia vzhľadu je „štruktúra webu / eshopu“, kde si myšou „poupratujete“ akési widgety na stránke, podľa stĺpcov.

V podsekcii nastavenia sú potom všetky ostatné veci, ktoré sa nehodili nikde inde. Určite si tieto nastavenia prezrite, bude určite potrebné nastaviť tie v záložke Stránka a Fakturácia.

Autori Atomer.sk vám v záložke „doplnkové grafické služby“ ponúkajú grafiku na mieru, ktorá dokáže odlíšiť váš eshop od ostatných za patričné ceny.

Zhrnutie a hodnotenie

Atomer.sk je až prekvapivo komplexný a funkciami nabitý systém na správu vášho eshopu. Ten si v ňom dokáže naklikať za niekoľko minút. Dôležité je, že pedantným nastavením širkého spektra využiteľných modulov dokážete vytvoriť hodnotný eshop, ktorý dokáže uspokojiť aj náročnejších zákazníkov, ktorí sa radi prehŕňajú množstvom filtrov, využívajú vernostné body a zľavy. Plusom je aj podpora projektu, keďže za nim stojí spoločnosť All4Net s.r.o., ktorá dodáva eshopové a webové riešenia na náš trh už niekoľko rokov a je pomerne známa. Čo sa ceny týka, tak ju beriem ako plus, jednotlivé moduly stoja doslova jednotky eur ročne a vo výsledku vás štandardný eshop vás môže stáť 250 € ročne, čo je smiešna suma.

Čo by som možno vytkol je akási „nemodernosť“ administrácie, ktorá pôsobí, akoby bola vytvorená pred zopár rokmi. Chýba tu viac WEB 2.0 prvkov a kvapka užívateľskej prívetivosti. Tak isto trochu zamrzí drobný nedostatok pri zmene kategórie vyplneného produktu.

 +  veľké množstvo pokročilých funkcií, uľahčujúcich život
 +  rýchlosť obsluhy administrácie
 +  zabezpečená podpora projektu
 +  veľmi priaznivá cena
 –  „nemodernosť“ administrácie
 –  chyba pri zmene kategórie pridávaného produktu

3 thoughts on “Test eshopovej „skladačky“ – Atomer.sk

  1. Peter

    Skúsenosti zatiaľ zmiešané. Výhrady by som mal k helpdesku – na otázky sa snažili odpovedať a boli ústretoví, ovšem, dostal som aj vyslovene negatívnu odpoveď typu: my tu nie sme na to, aby sme Vám s týmto pomáhali, evidentne sa pracovníkovi nechcelo.. zrejme by Atomer mal pozornejšie školiť niektorých pracovníkov helpdesku na čo tam vlastne sú. Pretože stačí takáto negatívna skúsenosť a človek to posunie ďalej svojim známym a taktiež rozmýšla či využiť tento systém alebo nie.
    Pri budovaní eshopu cez Atomer zákazník narazí na veci, ktoré ak chce využiť, zistí že musí si priplatiť oproti pôvodne plánovanému rozpočtu.
    Plusom hodnotím niektoré funkcie, ktoré uľahčujú stavbu eshopu.
    Celkový dojem z testovania Atomer systému je aj +, aj – .

    Reply
  2. Marek

    Veľmi nedoporučujeme tento eShop. Zaplatíte za svoje zmeny a o mesiac Vám to nejde a pýtajú od Vas ďalšie peniaze a takto stále dookola. Vždy bude chyba u Vas a nie u nich. Dúfam že skrachujú !!!

    Reply
  3. Pingback: Ako si vyberať online službu na správu eshopu

Pridajte komentár