Exotov bóÓlog

Blog o modernom webdesigne, trendoch v IT, knihách, slovenskej mafii, rozmanitom životnom štýle.

Autor blogu

Vladimír RejholecVladimír Rejholec je aktívny slovenský bloger a webdizajnér. Ako kóder sleduje webové štandardy, optimálne postupy pri vývoji webu, ocení ľudské schopnosti a opovrhuje neschopnosťou. viac... | Twitter | Reklama na tomto blogu

Tibor Peták zo SEOchat.sk – rozhovor so slovenskou SEO autoritou

Ak sa trošku zaujímate o optimalizáciu pre vyhľadávače, SEO, určite ste na slovenskom internete narazili na SEOchat.sk. Ak nie, odporúčam vyhľadať a prečítať. Nechcem, aby to vypadalo komerčne, ale na SEOchat.sk nájdete, okrem prehľadne spracovaných základov, aj výborné fórum, kde sa denne riešia problémy jednotlivcov a ich projektov. Sám ho roky navštevujem. Aby sme sa však dostali k tomu podstatnému, za SEOchat.sk stojí človek menom Tibor Peták alias Tybi.

Pre vás sme si spolu pripravili zaujímavý rozhovor, v ktorom vám Tibor prezradí niečo zo svojich začiatkov, ponadáva na Google Pandu a Penguina, povie niečo zo svojho osobného života a dokonca vymenuje top 3 slovenské SEO firmy! :-)

Kedy si sa prvýkrát stretol s pojmom SEO, bola to náhoda, alebo si problematiku cielene vyhľadával?

Nepamätám si úplne presne, pamätám si, že zhruba vtedy, keď sa na fórach riešil Google algo update Florida (2004?). Google vtedy začal bojovať proti excesívnym výmenám odkazov.

Bola to náhoda. Pri vysokoškolskom štúdiu v Prahe som si chcel privyrábať, hľadal som prácu. Cez kamarátku som sa dostal do firmy Mary’s (www.marys.cz), bol som prvým chlapom vo firme! V tom období sa vo firme menil marketingový manažér a ten vraj niečo počul o SEO a vraj potrebuje niekoho, aby mu pomáhal. Keďže som dokázal vypnúť a zapnúť počítač lepšie ako kolegyne, bol som vybraný.

V SEO som sa našiel, neskôr bol manažér prepustený, dostal som ohľadom webu voľnú ruku a naučil som sa o SEO väčšinu toho, čo viem.

Kedy si sa začal komerčne venovať aktivitám spojenými so SEO? Odkedy sa tým živíš?

Komerčne sa SEO venujem od roku 2004, na začiatku ako zamestnanec jednej firmy. Živnosť na Slovensku mám od roku 2007.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň? Kedy chodíš spať, kedy vstávaš, koľko denne pracuješ?

Pred tým to bolo zlé. Striedavo som sa vzdelával a pracoval 16 hodín denne. Dnes už je to omnoho lepšie. SEO vzdelávanie mi už toľko času nezaberá. Plus mám kolegov, s ktorými na projektoch robíme spoločne.

Vstávam a idem spať ako bežní ľudia. Snažím sa prispôsobiť pracovný čas tomu klasickému – 8 hodín denne (od 9 do 17-18). Darmo máš voľno hocikedy, keď ľudia, s ktorými ho chceš tráviť, ho majú len v istý čas.

Keď sme spolupracovali, všimol som si, že si často nedvíhal telefón, bolo veľmi ťažké sa s tebou spojiť. Prácu si ale nakoniec vždy odovzdal prvotriednu. Vysvetli, ako je to možné?

Ak dorábam nejakú analýzu, zámerne si nevšímam telefón. Vyrušuje ma to. Po telefonáte mi trvá dlho, kým sa do práce zase dostanem. Odkedy ale pracujeme na projektoch viacerí, polepšil som sa. Mal by sa mi ktokoľvek v normálnu dobu dovolať, resp. mu zavolám späť.

Ak môžeš, prezraď nejaké pikošky, alebo zaujímavosti, ktoré ťa postretli pri práci na väčších projektoch (viem, že si robil prostredníctvom mediálok na naozaj veľkých weboch).

Pikošky asi žiadne, ktoré by som mohol s kľudným svedomím prezradiť. Skôr ma neustále prekvapuje systém fungovania veľkých firiem. Ak by malé firmy vedeli, čo majú robiť, na poli SEO by si žiadna veľká firma neškrtla. Niekedy až niekoľkomesačné schvaľovacie procesy u veľkých firiem sú podľa mňa väčšie mínus ako plus z toho, že majú „budget“.

Ale je pravdou, že na Slovensku už aj „veľké weby“ objavili, že SEO existuje a že je to dobrá investícia. Veľké firmy však málokedy objednávajú SEO zvlášť, chcú kompletné „internetové služby“. Takže veľké zákazky mám väčšinou cez spomínané mediálne agentúry, ktoré zároveň riešia PPC, bannerové a iné reklamy.

Chváli ťa aj samotný Marek Prokop, ako vnímaš takéto prejavy sympatií od (prakticky) konkurencie a človeka, ktorý sa SEO-m zaoberá viac ako desaťročie a je považovaný za jedného z najväčších odborníkov?

Cením si to, samozrejme. S Markom sme sa nikdy nestretli, ani sme si nikdy nepísali, ale chováme k sebe zaujímavý internetový rešpekt. Pred rokmi za mnou poslal záujemcu, ktorý chcel SEO na Slovensku. Pamätám sa, že som mu to neskôr podobne oplatil.

Akým spôsobom vnímaš slovenské (alebo aj české) SEO firmy? Cítiš v nich silnú konkurenciu? Stalo sa ti už, že by ti niektorá z nich prebrala klienta?

Myslím, že v SEO (ešte) nezúri taká konkurencia. Je tu nejaký vzájomný rešpekt a ak sa dá, tak si „nelezieme do kapusty“. Konkurenciu nepociťujem ani tak v konkurenčných firmách ako skôr v inhouse SEO. Mnohé firmy majú už pomerne dobre vzdelaných zamestnancov v oblasti SEO. Občas sa stáva, že samotný zamestnanec – online marketér presne vie, čo firma pre lepšie SEO potrebuje. Na presadenie si ale potrebuje nechať vypracovať analýzu, ktorou šéfstvo presvedčí.

Čo sa týka preberania zákazníkov… Viem len o tých prípadoch, kedy som niekomu „prebral“ klienta ja. Predpokladám, že sa stal už aj opak, len o ňom neviem.

S tým tak trochu súvisia aj školenia, ktoré robíš už určitú dobu. Čo ťa primälo k organizovaniu školení? Nemyslíš, že si tým škodíš sám sebe?

Ku školeniu ma primäli peniaze, čo si budeme navrávať. Ale baví ma to neskutočne. Je to pre mňa jediná možnosť, kedy sa môžem o SEO baviť a to tak, že to dotyčného(ých) zaujíma.

No a určite si tým neškodím. Zo školení mám niekoľko zákazníkov a dovolím si povedať, že v niektorých prípadoch aj priateľov. A mám radosť z toho, ak sa SEO na Slovensku posúva k lepšiemu. Mnohí účastníci mojich školení by si nikdy moje služby nezaplatili. Som preto rád, že sa k nim za pomerne nižšie peniaze väčšina mojich znalostí dostane. Pochybujem, že by sa za 2 dni školenia z niekoho stal môj priamy konkurent. (Nie preto, že by som nejaké know how zatajoval, ale preto, že sa to za 2 dni všetko odrozprávať/vysvetliť nedá.)

Akým spôsobom si ty sám držíš prehľad o dianí v oblasti optimalizácie webov (ak nerátam osobné skúsenosti)? Navštevuješ nejaké blogy a portály? Ak áno, ktoré sú to?

Pred tým som mal RSS čítačku zapnutú dennodenne. Teraz si ju zapnem raz za pol roka, či mi náhodou niečo neušlo. SEO sa nemení, jediné, čo sa mení, sú nástroje. Skôr sa vzdelávam cielene – ak si všimnem nejakú zmenu v Google Analytics, idem a prečítam si, na čo je. Ak si všimnem zmeny v návštevnostiach/pozíciách u webov, idem a prečítam si, čo si o tom myslia ostatní.

Ľudí často zaujímajú zmeny v Google algoritme zvané Panda a Penguin, v ktorých vidia nebezpečenstvo penalizácie. Ľudia vidia za každým poklesom návštevnosti (a pozícií) práve tieto 2 veci. Ako ovplyvňujú tvoju prácu tieto veci? Mal si už klienta, ktorého web bol určitým spôsobom penalizovaný a ty si mal za úlohu dostať ho “do formy”?

V podstate každá väčšia algoritmická zmena pre nás znamená nových klientov, buď na konzultáciu alebo priamo na prácu – na vyhrabanie sa z problému. Penguin a Panda boli svine, ale oprávnené. Ani jeden z našich klientov nimi nebol postihnutý. Odvtedy ale riešime tri weby, ktoré penalizované boli a chceli sa z toho dostať. Dva sme z toho úspešne dostali, jeden sa ťahá. Ale u toho tretieho boli problémy omnoho hlbšie a dúfam, že pri novom update týchto algoritmov sa nám podarí aj ten. Všetky weby urobili obrovský pokrok k lepšiemu.

Ako si predstavuješ oblasť optimalizácie pre vyhľadávače o 10 rokov? Čo si myslíš, že sa v budúcnosti zmení (blízkej aj tej ďalekej)?

Neviem, nerád veštím. Určite každý rok príde nový článok o tom, ako (klasické) SEO končí. To som si istý. To ľudia radi čítajú. Rovnako tak vznikne každý rok článok na „XX zaručených tipov na SEO do roku 20XX“. Na pár rokov dopredu si myslím, že úspešní budú tí, ktorým sa SEO podarí zapracovať inhouse. Nemusí to byť priamo SEO zamestnanec, môže to byť dobrý systém.

To máš pravdu, občas také články píšem aj ja, majú dobrú čítanosť :-). Mimochodom, pred pár rokmi si bol značne aktívnym blogerom (blog.seochat.sk). Teraz už publikuješ iba sporadicky. Čo sa stalo?

Jednak mám dosť práce, jednak chcem voľný čas aj na niečo iné ako SEO a jednak ma moji zákazníci už nespoznávajú cez blog, ale cez referencie.

Je to škoda, tvoje články mali istú dávku autority. Aktuálne funguješ na živnosť, plánuješ postúpiť na s.r.o.? Máš zamestnancov, resp. čo všetko v rámci podnikania robíš sám a čo deleguješ? Čo požaduješ od svojich spolupracovníkov?

Ďakujem. Raz za čas reagujem na fóre, takže vyjadrovať sa k SEO vyjadrujem aj verejne.

Áno, plánujem prejsť na s.r.o. Hlavne po novej daňovo-odvodovej reforme.

Mám jedného kolegu, rád hovorím, že 4. najlepšieho SEO špecialistu na Slovensku. Delegujem na neho veľa, nechávam si veľkých klientov, reporting a kontrolujem všetko, čo odovzdáva. Od spolupracovníkov požadujem vynikajúce znalosti a prehľad v SEO, samostatnú prácu a záujem o zdokonaľovanie služieb.

Ok, nedá mi neopýtať sa, kto je prvý, druhý a tretí SEO špecialista na Slovensku?! :-)

Traja majitelia SEO firiem na Slovensku, nie v tomto poradí: Pizza SEO, VisibilitySEOchat.sk.  (Prosím, nech sa nikto neurazí a berie to s humorom.)

Človek s tvojimi vedomosťami môže (relatívne) ľahko dosiahnuť aj pasívny príjem budovaním vlastných webov. Vieš, kde ako získať odkazy, vieš, ako má obsahovo vyzerať web. Činíš sa nejako v tejto oblasti?

Otec ma učil, že mám vždy stáť nie na dvoch, ale na niekoľkých nohách. Takže mám nejaký pasívny príjem (určite neporovnateľný s tým tvojím), mám nejaké vlastné projekty (napr. najnovšie som spoločníkom vo firme s predajom LED žiaroviek goled.sk), robím SEO pre firmy a školím SEO. Sústredím sa vždy na to, čo má najlepšie ROI. Zatiaľ je to SEO pre firmy.

Tie LED žiarovky mi tam nejako nepasujú, akým spôsobom sa v tom biznise angažuješ?

Ja sa starám o web, spoločníci sa starajú o ostatné.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Plánuješ vôbec? Čo, alebo kto ťa v živote inšpiruje?

Mojim plánom je byť šťastný, konkrétne kroky sa menia za pochodu. Môžeš vymyslieť hocičo, hocijaký príjem, hocijaký biznis, keď ti ujde to hlavné, byť šťastný. V tomto smere ma inšpiruje moja priateľka. Má neuveriteľný zmysel pozrieť sa na všetko „zhora“ a pomenovať absurditu nejakého problému, ktorý sa „zdola“ zdá ako úplná hrôza.

Tibor Peták zo SEOchat.sk   rozhovor so slovenskou SEO autoritou

Čo považuješ za najväčší úspech svojej doterajšej kariéry?

Že ju mám.

Najviac sa asi teším z projektu UbytovanieNaSlovensku.eu. Keď sme začínali so spoluprácou, neboli nikde. Teraz sú už roky jednotkou na trhu.

To je klient, s ktorým spolupracuješ dlhodobo? Môžeš nám načrtnúť vývoj návštevnosti od začiatku vašej spolupráce až po súčasnosť?

Keď sme začínali web mal návštevnosť okolo 15 tis. mesačne, momentálne je niekde pri 150 až 350 tisíc návštev za mesiac, podľa trendu. Pracujem aj s webmi s vyššími návštevnosťami, ale toto si cením najviac, pretože som tam od začiatku. Majú geniálnych a rýchlych programátorov, veľa vecí si už robia inhouse a len konzultujú.

Teraz z iného súdka. Ako tráviš voľný čas? Chodíš na dovolenky? Čo sú tvoje obľúbené mimopracovné aktivity?

Voľný čas momentálne trávim v lese so psom, s priateľkou a prácou okolo domu. Teraz napríklad, pozerám, že budem zajtra odpratávať sneh :-). Rád cestujem, ale nevolám to dovolenky.  Rád sa stretávam s priateľmi. Rád športujem, cez sviatky sme boli oprášiť snowboardy.

No a potom založil som platformu pre menejštátnikov: www.menejstatu.sk, kde si občas vylievam zlosť na ekonomické a politické dianie.

Čo rád ješ a piješ? Varíš si sám, alebo sa stravuješ v reštauráciách?

Mám rád všetko jedlo. A čo nemám rád, to sa učím mať rád. Teraz napríklad zázvor, pomaly mu prichádzam na chuť. Občas si uvarím niečo aj sám, ale priateľka varí lepšie, takže varí ona :-). Vieme si občas užiť aj dobrú reštauráciu.

Z pitia… Milujem whisky, škótsku. A vďaka priateľom, ktorí dovážajú šampanské (champagne-slovensko.sk), som mal tú česť piť veľa dobrého bublinkového. To je moje, povedzme, druhé hobby.

Tibor Peták zo SEOchat.sk   rozhovor so slovenskou SEO autoritou

Akou technikou sa obklopuješ (počítač, mobil, tabet atď.)? Aký softvér najčastejšie používaš (OS, aplikácie)?

Som veľmi konzervatívny, čo sa týka elektroniky. Nevyhľadávam nové produkty, ani aplikácie. Ak niečo mám, tak mi to museli mesiace tĺcť do hlavy, aby som si to kúpil a až po ešte dlhšom overovaní  som si to naozaj kúpil. Mám mobil HTC One X (vďakakamarátovi, že som vymenil starý iPhone), pracovnú stanicu Dell Precision M4500, s klasickými OS a aplikáciami. Nič extra.

Aké weby pravidelne navštevuješ a prečo?

Tých webov je viac, toto sú reprezentanti z každej oblasti:

SEOmoz.org, aby som bol v obraze so SEO.
Mattcutts.com/blog/, aby som bol v obraze s Google-om.
Sme.sk, aby som bol v obraze so Slovenskom.
Vybrali.sme.sk, aby som bol v obraze so slovenskou blogosférou.
Menejštátu.sk, lebo ma to baví.
MRUniversity.com, lebo sa tam mám čo učiť.

Čo by si ešte chcel povedať na záver?

Vlado, ďakujem a prajem ti veľa úspechov. :-)

Aj ja prajem veľa úspechov tebe Tibor, nech máš čo najviac kvalitných referencií a nech ťa aj naďalej chvália ostatní SEO experti. Tibora môžete followovať na Twitteri @tybi, alebo nájsť na Facebook.com/tibor.petak.

Pridaj článok na:
Linkuj Vybrali.sme

Na túto tému vyhľadávané

3 reakcie na “Tibor Peták zo SEOchat.sk – rozhovor so slovenskou SEO autoritou”

  1. Pingback: Keď vás školí najlepší odborník | Lukáš Pampurík

Pridajte komentár